Om


Signcraft AB

Skyltar och Reklam


SKYLTAR    BILDEKOR    3D FORM    CNC FRÄS

MY STORY

text & bild: Johan Hjelm

Redan när man närmar sig skyltmakaren Henry Barkers studio i ett

anonymt industriområde norr om Stockholm, märker man att det finns

en kreativ kraft utöver det vanliga i grannskapet. Färgstarka skyltar pryder

företagsfasaderna och längs trafikleden bakom husknuten står en träskylt

med utsvarvade bokstäver. Kreativt och kommersiellt på samma gång. Två

uttryck som ofta ställs mot varandra, men som möts i ljuv förening i Henry

Barkers skyltföretag SignCraft.


Skyltar – och då främst traditionellthandmålade skyltar – är det som

ligger Henry närmast hjärtat, men detär genom sina unika marknadsföringsprodukter

som Henry har gjort sig ettnamn i media- och pr-branschen. Dethandlar om de stora modeller på uppemottio meter som Henry bygger i sinverkstad. Och för att till exempel skapaen fem meter hög sprayflaska i frigolitmåste det vara högt i tak. Både bildligt

talat och rent reellt.


– Det finns nästan ingen som görden här typen av marknadsföringsprodukter,

säger Henry stolt och visar runti sin industrilokal.


Även om kreativiteten ständigt harfunnits där var det långt ifrån självklart

att Henry skulle få gå den kreativabanan. Redan i unga år fascinerades

han av de vackra skyltar som hängde i restauranger och burspråk i hemlandet

England. När han fyllde 18 år ville han genast söka till den engelska motsvarigheten

till Konstfack, men fick nej från sina föräldrar. Det var inte det enklaste att välja ett kreativt yrke när släkten bestod av officerare i Royal Navy ochakademiker med höga poster inom diplomatkåren. Med tiden gav sig Henryiväg för att söka lyckan på egen hand.


Under några år levde Henry ett kringflackande liv där han bland annat

arbetade som lastbilschaufför och med ljud och ljus inom musikbranschen.

Vändningen kom i början av 1990-talet när både kärleken och viljan att göra

något kreativt drog honom till Sverige.


När Henry startade eget 1992 låg fokuset helt på hans gamla dröm om

att bli en traditionell skyltmakare; att på heltid få skapa handmålade skyltar.

Skyltmakandet är ett hantverk med anrik historia som sträcker sig hela vägen

tillbaka till marknadsföringens gryning. På en glasplatta handmålar skyltmakaren

sina bokstäver och figurer i bladguld. När glaset sedan placeras på

en urgröpt träplatta framträder vackra skuggningseffekter som ger det färdiga

resultatet ett imponerande djup. Det är ett tidskrävande arbete, men resultatet

blir något man stolt kan hänga upp i sin butik.


Skyltmakandet som hantverk fanns fortfarande när Henry kom till Sverige,

men det är mycket som har förändrats sedan dess. I takt med den nya

teknikens intåg har de flesta som gör skyltar lämnat den gamla tekniken och

övergått till databaserad design och tryckning. Den gamla kunskapen

om textning och förgyllning som hörde till skyltmakandet håller på att gå förlorad.


Högst upp under taket i sin stora lokal har fortfarande Henry kvar sina

penslar och bladguldskartor. Han visar upp en han just håller på att färdigställa.

– Nu för tiden är det här mest en hobby som jag plockar fram ibland efter

arbetsdagens slut, säger Henry. Men i England, usa och Kanada lever fortfarande det traditionella skyltmakandet.


Något som Henry tidigt blev varsevar att allt skulle gå så snabbt här i

Sverige. När han startade eget, målade han det mesta själv i ett litet hörn i en

industrilokal som han fick hyra till ett förmånligt pris. När beställningarna

blev fler och om mer komplexa blev det svårt att fortsätta med småskaligheten,

t.ex. att handmåla logotyperna på ettantal firmabilar. Han satsade de pengar

han hade tjänat på en sommarturné med Bruce Springsteen and the E-Street

Band och investerade i en så kallad plotter, en storskalig dataskrivare som

kan skriva ut komplicerad grafik


.– Den var begränsad till 12 teckensnitt, men byggd som en Cadillac,

skrattar Henry. Tillslut var jag tvungen att köpa en pc. Jag köpte programvara

för 49 000 kronor och fick 16 disketter på köpet – vilket kap


1996 var det dags att flytta till större lokaler, lokaler som Henry är kvar i

än idag. På 16 år har Henrys verkstad utökats med många olika verktyg och

maskiner.


– Eftersom jag är nyfiken och har ett starkt intresse för det jag arbetar med

tackade jag inte nej till några jobb jag fick under de första åren. Även om jag

saknade utbildning eller hantverksträning kastade jag mig över nya uppgifter

med liv och lust. Jag vill inte ha det tråkigt i vardagen och brukar pröva

mig fram tills jag har hittat en lösning på ett problem.


Henry fick sina första stora kunder genom kontakterna i musikbranschen.

Det var också från detta håll som de första udda beställningarna på större

marknadsföringsprodukter började komma. Vid den här tiden arbetade han

mycket med sandblästring och handsågade tredimensionella skyltar med en

bandsåg.


– En dag kom några vänner från musikbranschen på besök. De sade:

”Känner du till Aftonbladets musikpris Rockbjörnen? Skulle vi inte kunna göra

en fem meter stor kopia av statyetten?” Jag tänkte direkt: Det här ska jag göra.

Det bara måste gå. Jag vet inte hur, men det måste gå. Arbetsmaterialet bestämdes till

frigolit. Nu kvarstod frågan om hursiluetten skulle skäras ut. Henry åkte till en lokal trädgårdsgrossist och köpte en stålvajer, två bilbatteriladdare samt ett par isolerade handtag, som normalt används när man monterar elstängsel, och satte igång. Den elektrifierade stålvajern gick utan problem genom de stora frigolitflaken, men i längden blev det ohållbart. Tillslut var han tvungen att köpa en fräsmaskin, en maskin för

skärande bearbetning i olika material.


– Vi sågade skylten i delar, berättar Henry. Varje bokstav bestod av två delar. Björnen gjordes i mindre delar som sedan fogades samman. Alltsammans svetsades fast i en ram som bokstäverna och figuren kunde fästas i. Det var ett tufft jobb att göra – speciellt när man var ensam – men det var givande och roligt. Jag gillar utmaningar och att prova på nya saker.


Henrys arbete rönte stor uppmärksamhet och uppskattning i branschen och beställningar på den här typen av speciella marknadsföringsprodukter har fortsatt att komma in sedan dess. Från lanseringen av tidningen Cosmopolitan i Sverige, när Henry gjorde två meter höga bokstäver att ställa ut utanför Café Opera, till den uppförstorade

symbolen för Svenska Hjältar som syntes på scenen under Svenska Hjältar-galan.


Oaktat de uppseendeväckande beställningarna utgörs dock Henrys arbetsuppgifter som skyltmakare främst av design och tryck av typiska fasadskyltar till företag och offentliga

aktörer. Just nu är arbetet koncentrerat till att skapa ett antal ljussatta skyltar

bestående av urfrästa och svetsade bokstäver. Tillsammans bildar de beställarens

firmanamn.


Henry tänker inte så mycket på projekt som har varit, utan mest på vad som väntar härnäst. Just nu väntar han på en uppdatering av delar av maskinparken, som kommer att ge honom utökade möjligheter att omsätta fantasin i verkligheten. Henry har hittat hem i sitt kreativa yrke, men den verkligapassionen har han fortfarande hos de

handmålade skyltarna.

Något att

skylta med

Signcraft AB

Skyltar och Reklam



Skylttillverkning i Arninge,

 Täby sedan 1992


GET IN TOUCH


Address:

Mallslingan 6, 187 66 Täby, Sweden


Email:

web@signcraft.se


Phone:

(46)) 08-732 66 50


THE SERVICE


Skyltar & 3D Form


Ljusskyltar


CNC Tillverkning


Bildekor /Fordonsdekor


Copyright © All Rights Reserved